Lássuk a békát! Ford Scorpio '95 fejlesztési kiskalauz avagy: Mi változott az elődhöz képest? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Előszó | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nos,
mire a nagy hűhó? Mik az új Scorpio ütőkártyái a kipróbált
és jól bevált, Granada-Scorpióként is ismert elődjével szemben?
Ha szeretnéd megtudni a választ, olvasd el ezt a cikket. Amit
megtudhatsz belőle az új és a régi Scorpio közti különbségekről,
az több mint elég. (A cikk angol eredetije a http://www.fordscorpio.co.uk honlapon található. - a ford.)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Látvány és kényelem... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A
padlólemez nem változott, azonban az első és hátsó sárhányókat,
lámpákat, lökhárítókat, a csomagtartófedelet valamint a motorháztetőt
teljesen újratervezték.
Az ajtólemezeket módosították az új díszlécek és új krómozott kilincseknek befogadására. Belül az ajtókárpit, a műszerfal és a székek mind-mind vadonatújak. A meglepően újszerű elülső lámpák poli-ellipszoid formájúak. Alapvetően egy diavetítő elvét használva, az elülső lámpa egy, az izzó és a lencse közé helyezett maszk segítségével alakítja ki a kívánt árnyékos és fényes területeket, majd a képet az útra vetíti. Különleges megoldás, hogy a lámpa belső hátsó részén lévő emeltyűkkel egyszerűen át lehet váltani a jobb- illetve balforgalom által megkövetelt világításmódok között, így akkor sem kell takaró matricákat használnunk, ha a csatorna túloldalára (Angliába) szeretnénk menni kedvencünkkel. Új könnyűfémfelni-sorozat született, és megújultak az acélfelnik is. A kerekek rögzítésére immár négy csavart használtak a korábbi öt helyett. A csúcsmodellekbe automata klímát szereltek (CC - Climate Control system), míg az alacsonyabb felszereltségű modellek manuális klímát tartalmaznak (AC - Air Conditioner). A csúcsmodellek elektromosan állítható, 3 üléspozíciót memorizálni tudó vezetőüléssel büszkélkedhetnek. 1995 őszén bevezették a Ford új audio-sorozatát, név szerint a 3000, 4000, 5000 és 7000 fejegységeket. (Hová lett a 6000? Fene tudja.) Ezek dupla magasságú, 100mm-es fejegységek, egyedülálló döntött előlappal. Beépített erősítőt tartalmaznak és közös csatlakozást terveztek hozzájuk, így könnyű az egyszerűbb kivitelről bonyolultabb, jobban felszerelt kivitelre "fejleszteni". Az 5000-es és 7000-es modellek egyben CD-kontroller egységek is, és a kormányoszlopon elhelyezett botkormánnyal is vezérelhetők.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A "piszkos részek"... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az
első felfüggesztésnél továbbra is McPherson-támasztókat használnak,
de immár elülső keresztlengőkarokkal kiegészítve, amelyek az
elülső kerékagy-hordozóhoz csatlakoznak. Ez a kerekek pontosabb
elhelyezkedését és precízebb kormányzást tesz lehetővé. Az elülső
kanyarstabilizátor-rudat megemelték és csatolókarokkal a kerékagy-hordozóhoz
kapcsolták. Gondos figyelmet fordítottak az első felfüggesztés
szilentjeire, az NVH (Noise, Vibration, Harshness - zaj, rezgés, keménység) csökkentése érdekében. A hátsó felfüggesztést szintén kissé áttervezték, új lengőkarokat kapott, és a keresztstabilizátort csatolókarokkal a segédkerethez kapcsolták. A fékek alapvetően ugyanazok maradtak, de a 24V esetében hátul is léghűtést kaptak. Minden kombi modellbe automatikus hátsó magasság-állítást szereltek gyárilag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az "olajos részek"... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Új,
teljesen elektronikus automata sebességváltót vezettek be (A4LDE). Ez
kapcsolatban áll a gyújtásrendszerrel, hogy a simább váltások érdekében
felváltáskor csökkenteni tudja a motor nyomatékát. Az új váltó
standard a 24V esetében, és opcionális a 2.0L 16V DOHC esetében
(és a 2.3-as esetében is - a ford.). Ellenben a 12V V6 Scorpio
egy korlátozottan elektronikus vezérlésű hibrid váltót kapott (A4LDe),
mivel itt megtartották a régebbi EEC-IV motorvezérlő rendszert.
A kéziváltós 2.0L DOHC-k és dízelek megkapták a nagyszerű MT-75-öst, miközben a kéziváltósokba immár az 1994-es Scorpiókban is bevezetett hidraulikus működtetésű kupplungot szerelték (emelje fel a kezét, aki ezt észrevette:). A nyomaték növelése céljából a DOHC (kivéve 2.3) és V6 24V motorokhoz úgynevezett változó rezonanciájú légbeömlő rendszert terveztek (VIS - Variable-resonance Inlet System). Motorok és újítások: V6 24V Cosworth
2.0L DOHC 8V
2.0L DOHC 16V
2.5 TCI dízel
2.9L V6 12V
2.3L DOHC 16V
1996 júniusában bevezették az új fejlesztésű 2.3 16V motort. Ezzel a későbbiekben külön cikkben is foglalkozunk.
2.5L TDI
1997-ben egy újratervezett 2.5-ös turbódízel motort vezettek be. A motort az olaszországi Cento-ban található VM Motori nevű cég gyártotta; innár megfelelt az új dízel-emisszós szabályoknak, és nagyobb teljesítmény és nyomaték leadására volt képes.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A "villanyos részek"... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V
V6 12V és a 2.5 TDI kivételével minden motor megkapta az új, EEC-V
motorvezérlő egységet. Ezt egy 16 tűs csatlakozóval is ellátták,
így közvetlenül rákapcsolhatüó a Ford FDS 2000 motordiagnosztikai céleszköz.
Ez a segédeszköz egy célszámítógép, melynek segítségével átprogramozható
egy egész sor funkció, mind az EEC-V vezérlőegységben, mind pedig
a zár- és biztonsági modulokban. Példának okáért, a Scorpio jelzőlámpái
alapból nem villognak, amikor az ajtót bezárjuk, de az FDS 2000 segítségével
át lehet programozni őket, hogy villogjanak (a márkaszervizekben, némi
pénz fejében). A kormányoszloptól balra lévő aprópénztartóban
elhelyezett diagnosztikai portra bármely OBD-2 olvasására alkalmas eszköz
rákapcsolható, és segítségével a hibakódok kiovashatók Az ABS és kipörgésgátló rendszerek osztoznak egymás összetevőin. A passzív lopásgátló rendszer (PATS) kapcsolatban áll az ajtózár- és riasztó-modulokkal. Mindaddig, amíg a kódolt chipes kulcsot a közelében nem érzékeli és fel nem ismeri, a PATS letiltja az indító/gyújtó modult. Hiába passzol a kulcs (mondjuke gy másolat), ha a kulcs egyedi azonosítóját nem ismeri fel, az autó nem indul el. Az elektromos áramkörök nagy része (pl. az ajtózárak) ún. Multiplex-rendszerű; ez azt jelenti, hogy közös vezérlűhuzalra vannak kötve, amelyen keresztül egyedi vezérlőjelek kapcsolják ezeket be és ki. A globális nyitó/záró funkció lehúzza az összes ablakot és kinyitja a napfénytetőt, ha a kulcsot kis ideig a nyitó pozícióba fordítva tartjuk, illetve felhúzza az összes ablakot és bezárja a napfénytetőt, ha a kulcsot egy kis ideig a záró pozícióba fordítva tartjuk. A műszerfal teljesen elektronikus. A kilométerszámlálót nem lehet "visszapörgetni". Copyright © www.fordscorpio.co.uk, 2001Hungarian translation © Attila Szabó, 2003 |